A non smoking generation är en ideell organisation som arbetar för att undvika att barn och ungdomar ska börja använda tobak. De informerar och försöker inspirera ungdomar att skapa sig ett tobaksfritt liv.

Organisationen jobbar genom flera olika digitala kanaler och de håller föreläsningar ute på skolorna för att inspirera ungdomarna att inte använda cigaretter och snus. Genom marknadsföring skapar de kampanjer för att påverka ungdomarna och försöker påvisa att samhället ska ta vara på rökfria miljöer. De vill att acceptansen och tillgängligheten för tobak ska minska. Deras mål är att begränsa den sociala acceptansen för tobaksbruk bland unga.

När startades organisationen?

A non smoking generation startade av två reklamare för drygt 35 år sedan. De träffade på en fest och upptäckte båda att de blev upprörda av hur många det var som rökte inomhus. De beslutades därför kort därefter att de skulle marknadsföra ett nytt mode om att vara rökfri.

Med kända artister som frontade, släppte de 1979 den första kampanjen. Agnetha Fältskog och Ted Gärdestad var där och även Ingmar Stenmark och stora Hockeyprofiler kunde ses på stora reklampelare runt om i landet.

På sig hade de t-shirts med logon A Non Smoking Generation. T-shirten såldes på Hennes & Mauritz och är med två miljoner sålda exemplar, troligen bland Sveriges genom tiderna mest sålda t-shirt.

Organisationen har därefter utvecklats till ett varumärke och omfattar idag även en rad olika preventionssätt. Under alla år som verksamma har både politiker stiftat hårade lagar, de har utbildat lärare och i 1000-tals skolor har närmare två miljoner ungdomar inspirerats.

15% av Sveriges 15-åringar röker än idag och ungefär 30% av 17-åringarna. 9 av 10 börjar röka innan de fyllt 18 år och därför läggs det störst vikt i de förebyggande insatserna.

Deras vision är deras namn – En rökfri generation. Deras övergripande målsättning är att ungdomar själva ska välja att inte börja röka eller snusa.